Saturday 18 June 2011

Bersedihlah!

Hape ke pelik tajuk n3 minah nie?? Mana ada orang yang dengan riang-rianya menyuruh orang lain bersedih? Selalunya ayat yang femes ialah “jangan bersedih”, baru la logik. Memberi semangat pada orang lain yang tengah bersedih,,,ni x..xpasal2 suruh orang bersedih pulak…giler ke per UniMeOw ni?

Hehe….relaxlah sahabatku sekalian~

Memang, xde saper lam dunia ni yang suka bila diri dia bersedih. Sedih tu adalah perasaan yang seboleh2nya mahu dielak oleh semua manusia di muka bumi ini,,kan3x??!!

Tapi, dari sudut psikologi..bersedih, frust, unhappy bcoz of an event adalah normal. Ya,normal!

Tapi bersedih tu biar la bersebab…jangan pulak tengah syiok2 makan angin kat pantai, tetiber je nangis..yang tu memang la abnormal..huhu

Kenapa saya cakap bersedih tu normal?

Okey,,cuba anda bayangkan…

Seorang pencinta kucing melompat keriangan bila kucingnya mati…abnormal x?

Seorang student yang study bersungguh2 siang malam berjoget gembira bila kena repeat semua paper yang dia mbik…abnormal x?

Seorang anak yang manja dengan ayahnya menyanyi dengan senang hati pada majlis tahlil ayahnya yang baru meninggal kelmarin…abnormal x?

Seorang gadis yang kekasihnya mengaku ingin sehidup semati dengan gembiranya bergelak ketawa apabila kekasih yang dicintainya itu telah memutuskan hubungan tanpa alasan yang munasarawak…abnormal x?

Abnormal kan…

So,,yang normalnya…mereka ini ofcoz la akan bersedih. Normal la kalo mereka sedih,,xkan nak hepi pulak bila unfortunate event jadi kat diri kan…

Anda juga, (termasuklah saya), bersedihlah bila patut bersedih. Jangan nafi or pendam perasaan tu, nanti jiwa kita yang merana. Luahkan pada sum1 yang kita percaya, kalo anda rasa dah xde sape dah dalam dunia ni yang boleh dipercayai,,at least mengadulah pada Pencipta kita..Dia Maha Mendengar, jadi jangan sesekali meragui yang Allah sentiasa bersama kita.

Tapi…dalam psikologi, apa yang x normal adalah bersedih yang terlalu lama. Takkan dah clash tiga taun pon bersedih lagi?

Takkan ayah meninggal 10 taun lepas pun bersedih lagi? Yup, memang si anak akan bersedih selamanya, tapi kalo sampai terperap dalam bilik, buat kerja apa pun xnak, tu dah dikira sebagai abnormal.

Lecturer saya cakap, 3 bulan adalah tempoh maksimum untuk bersedih. Kalau selepas 6 bulan pon still bersedih, xnak makan minum,,better p jumpa psikatrik. Takut2 orang tu menghadapi kemurungan. Jangan pandang ringan dengan kemurungan, takut2 melarat. Nauzubillah.


So, kengkawan…bersedih itu perlu, tapi berpada2lah.

UniMeOw: hidup mesti diteruskan! Look 4wad, never look back! J

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...