Monday, 21 May 2012

Budak Matrik Buta Sejarah



Pada satu hari yang ceria+berbunga indah, sorang lec ku beletiaQ dalam kelas. Dalam leterannya yang penuh ilmiah itu, beliau mengatakan bahawa pelajar matrikulasi rugi sebab x belajar sejarah kat matrik. (Aku setuju!)

Pelajar matrikulasi buta sejarah. Xtahu apa jadi kat politik & isu semasa..(aku setuju lagik!)

Yup,, memang aku setuju dengan apa yang lec aku cakap tu. Sebab aku mengaku aku ni memang buta sejarah.. eh, tak la buta sangat. Setakat 6 PM Malaysia aku tahu lagi..hehe kiranya aku ni di tahap rabun sejarah la..huhu

Masa lec cakap tu, aku diam je (pernah ke budak baik macam aku ni bising?haha..)

Malu pun ada, sebab majoriti pelajar dalam kelas aku tu semuanya lepasan STPM. 2 3 orang je lepasan matrik, termasuk la aku. Huhu

Memang, aku pun sedar.. aku selalu ketinggalan berbanding kawan2 lain kalau berbicara tentang sejarah, politik, isu semasa. Aku memang kurang berminat nak ambik tahu hal2 macam tu.. sebab x melibatkan kucing aku..haha..

Nak dijadikan cerita, semalam aku pezen tentang Dato’ Onn Jaafar, dalam subjek Pemikiran & Perkembangan Dunia Melayu. (subjek ni best sebab lec nsem)

Tokoh Negara

Tokoh di hatiku...ehemmm!

Aku dapat part pengenalan, pemikiran tokoh & penutup.

Masa pengenalan, aku tanya la dak2 kelas aku yang 99.9% nya budak lepasan STPM tu..

“kenal x sape Dato’ Onn nie..??”        

Setengah jawab kenal, setengah jawab tak. Then aku tanya..

“Dato’ Onn pernah jadi PM kita tak..??”

Dengan yakin dan bangganya semua jawab “pernah…!!!”

Aku no komen. Senyum je. Sambil berfikir dalam hati “ingat ke budak matrik je buta sejarah..”

Pastu ahli grup aku yang lain pulak pzen. Punya la panjang citer pasal latar belakang & sumbangan Dato’ Onn kat negara kita ni.

Bila part penutup, aku tanya lagi sekali..

“jadi, dah kenal Dato’ Onn?” (macam tanya budak tadika..hehe)

“dahhh…!!” (dengan yakin & bangga)

“Dato’ Onn penah jadi PM kite takkkk..??”

Once again,  “PERNAHHHH…!!” (juga dengan penuh kondifen)

Aku tahan gelak.

Salah! Dato’ Onn mana penah jadi PM kita..”

Reaksi diorang: “hah?? What? Apa? Kya? Penah la!!!”

“mana penah…” (masih bersabar..haihhh)

“habis tu, yang PM ketiga tu??”

“tu Hussein Onn..anak dia..Hishamudin tu cucu dia…”

“laaaa…yeker….”

Hmmmm…sabor je la..

Walaupun Dato’ Onn xpenah jadi PM, jasa dia kat negara kita ni amat la besar..cyes!

Bukan jawatan yang patut diagungkan, yang penting keikhlasan berjuang… J


UniMeOw: minat sejarah masa form 3..SAHAJA! form lain kurang minat..hehe

p/s:kengkawan aku yang form 6 jangan terasa lak ye..ngaku je la korang memang buta sejarah..hahaha macam dak matrik jugak! :p

8 comments:

Yuu Hidayu said...

Hahhaha.. dah sama Onn onn nye.. so, agak keliru sikit.. tp, kalau tanye jaafar onn, mungkin boleh bezakan jugak kutt... hek hek hek

UniMeOw said...

haha memang,,smlm dyorg dah tya sal jaafar onn & linda onn smpena uni pzen pasal dato' onn neyh..hadeh!

UniMeOw said...

haha memang,,smlm dyorg dah tya sal jaafar onn & linda onn smpena uni pzen pasal dato' onn neyh..hadeh!

iEdA said...

btol 2...x ramai yg nk mghargai sejarah tmbah2 budak2 muda skrg...kdg2 rasa sedey gk tp myb org pikir sejarah ni mbosankn kot...2 yg jd cm 2

m4rilyn said...

habis tu Jaaafar Onn ngan Linda Onn tu sape?
*sambil garu kening*

Mia Zara said...

i love history... walaupun xcelik sgt..heheheh

Nor Suhaida Abd Rani said...

Subjek ni best sebab lec hensem..en phat...hik3..dato'Onn Pun hensem gak..hehehe

Afiah Akfarinah said...

mmmm..sy ngaku dh lupa sejarah, tp xpernah tpk pulak bdk matrik rupanya xbljr sjrh....sma jea matrik nga stp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...