Tuesday, 1 May 2012

Bukan macam tu abang,,kakak..

......║\
......║▒\
......║▒▒\
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan...
......║░▒║..Pedang
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Dibalut
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kembali
......║░▒║..Sembuh
......║░▒║..TETAPI
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan
......║░▒║..Kata-kata
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kekal
......║░▒║..di
......║░▒║..Ingatan
......║░▒║..Sepanjang.
......║░▒║...Hayat.....
......║░▒║
......║░▒║
.▓▓▓▓▓▓▓▓▓ " Apakah yang paling tajam di dunia ini?".
.......]█▓[Imam Ghazali menjawab yang paling tajam adalah "lidah manusia".
.......]█▓[Kerana melalui lidah, manusia dengan begitu mudah menyakiti hati
.......]█▓[dan melukai perasaan saudaranya sendiri
.......]█▓[
 
 


Kesah 1

Kesah ni berlaku masa aku masih junior kat u ni. Masa tu aku dalam bas, otw balik kolej. Aku duduk sebelah abang ni, sorang senior yang aku panggil abang.. atas dasar hormat.\


Yup, aku hormat sangat kat dia. Bagi aku dia baik, ada ciri2 sorang pemimpin. Memang dia pemimpin pun. :) 


Kami pun sembang2 la dalam bas tu. Ntah macam mana, keluar la kisah mahasiswi2 yang x tutup aurat. (padahal aku sendiri pun bukan tutup aurat ngan sempurna pun..hadeh!)


“kalau abang jumpa orang macam tu, abang sound je..”

“hah,,abang sound direct ke?”

“yela, direct je la…nak takut hapa..”

“errr dyorang x terasa ke?”

“ahh lantak la dyorang nak terasa ke tak. Tu dyorang punye pasal la, sapa suruh pakai baju lengan pendek.. tak tutup aurat, kan dah kena..” 


Aku diam.




Kesah 2

Seseorang yang aku panggil kakak, walaupun bertudung sempurna (amat2 sempurna) tapi selalu tegur orang lain yang dianggap tidak sesempurna dia dengan bahasa yang amattttt ________. 


Perli2 kat status fb.


Luahkan perasaan x puas hati tu kat seseorang, tapi dengan cara maki hamun. (dengan perkataan yang aku sendiri x gamak nak guna) 


Tapi depan orang, dia saaaangat baik.


Bila kawannya tanya, kenapa xcakap baik2 dengan orang tu,,kenapa nak maki hamun belakang dia..?


Jawapannya, “kadang2 manusia ni kena bagi ayat pedas2 sikit, baru dia sedar!”


Malangnya, diri dia sendiri,, diberi ayat2 manis pun dah jauh hati.. belum lagi ditegur dengan ayat2 macam dia selalu guna 2..hadeh!


................................................................................



Cukup3~~ aku bukan nak aibkan sesaper.. aku sedar, sebagai manusia yang memang x sempurna, kita memang perlu selalu ditegur, sebagai peringatan.




Tapi,,biarlah kena caranya…


Abang, kakak…bukan macam tu caranya menegur orang… adik x mengharapkan abang & kakak jadi sempurna dulu baru boleh menegur,,bukan! Tapi teguran tu biarlah berhikmah.


Kalau kita ikhlas nakkan perubahan dari seseorang, tegurlah dengan harapan dia insaf, bukan dengan niat menyakitkan hati. 


Tegur dengan cara kasar, bukan je wat dia xnak berubah… percayalah, dia akan semakin jauh daripada kita.. seperti mana adik semakin jauh dari abang & kakak..



UniMeOw: maaf andai ada yang terasa…(Y_Y)



 

7 comments:

Afiah Akfarinah said...

postla dlm fb...biar abg n kkk tu baca....setuju, nk tegur org xperlu gn maki hamun....

----- ----- said...

hehe~~...

alahai..
luahan perasaan..


yang Benar, Ringkas, Sopan, Peace..^.^
NINJA

UniMeOw said...

afiah:erkkk xsgka anda baca..haha


ninja:ye2,,sopannya anda..macam saya..hak3~~~oppss!!

dear yayah said...

hati manusia ni lembut senanye.. cuba pendekatan secara berhikmah dan berhemah dl sptutnya sblm terus mendesak.. Islam ada caranya....

UniMeOw said...

huhu nauzubillah! xmo jd cm2..

CiK FizA said...

tegur la dgn berhikmah baru la org leh tima teguran kita tuh kan? :DD

UniMeOw said...

betol 2 cik fiza..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...